torsdag 8 april 2010

På jakt efter det perfekta kaklet


Nu har vi i flera dagars tid åkt mellan alla kakelbutiker i stan och vridit och vänta på det mesta. Vi är ute i enormt god tid men det behövs för detta är en djungel utan dess like. Lite beslut har vi väl ändå lyckats ta. Vårt entrégolv kommer bli mörkare grå sten.

Grå klinker i hallen Micron 36DG från Svenska kakel

Groventrén kommer att få schackrutigt golv. Det är det enda vi inte velat över. Jag tror nästan vi tog det beslutet innan vi valde hus:) Däremot så är vi så förstjusta i just svart och vitt golv att vi haft det som alternativ i nästan alla utrymmen, men det skulle bli lite tjatigt. Jag har dock hittat ett marockanskt kakel som jag är helt besatt av som jag tror skulle bli pricken över i:et på vår lilla toa. Det verkar dock aningen omständigt att få på plats för de är tjocka och kräver lite extra handpåläggning. Men jag får väl själv sitta och såpa in dem på kvällarna. Väggarna får bli 10x30 mm plattor, troligtvis blanka.


Tufft kakel/klinker från Marrakech design

Till badrummet på övervåningen har vi inte hittat något klockrent golv än. Det lutar åt någon som kommer glimma (jag vill att det ska kännas lyxigt) annars ligger mosaik långt upp på önskelistan, med det är såå dyrt. Väggarna blir nog 25x40, vita matta.

Köket ska få någon form av mosaik. Vitt, skiftande till grått. Gärna högblank. Hittade fin glasmosaik från Höganäs GU-20, något åt det hållet letar vi efter.


Jakten på det perfekta kaklet fortsätter..

1 kommentar:

  1. Hej!
    Mmm håller verkligen med om att det är en djungel det där med kakel! Vi har precis påbörjat letandet. Jätteroligt men svårt! Svårt att veta vad vi egentligen vill ha, vad som passar ihop och passar in och så finns det ju sååå mycket att välja bland. Tur att man har lång tid på sig att välja!
    /Cecilia

    SvaraRadera