tisdag 3 augusti 2010

Kruka Hortus Glas


För flera månader sedan så jag en bild på en retroblomkruka som jag inte kunnat släppa. Det stod inget om inköpsstället så jag antog att den var från loppis eller dylikt. Jag har sedan dess sökt med lys och lykta efter efter en likande kruka, men det är inte så lätt att söka efter en bubblig, glasblomkruka på nätet. Att den plötsligt bara skulle dyka upp på loppis var kanske lite önsketänkande också...

Idag trodde jag att det var min lyckodag. Jag hittade krukan av en slump på Svenskt Tenn's hemsidan och innan jag han klicka på bilden tänkte jag: jag köper den oavsett vad den kostar.
Lyckan blev kort. 1800 kr för en blomkruka är på tok för magstarkt. Jag som hade drömt om ett helt fönster framför mig med dessa krukor.

Kan dock berätta att krukan heter Hortus Glas den är designad av Josef Frank kring 1939, med andra ord en riktig Sara kruka. Nu behöver jag i alla fall inte grubbla på vart man får tag i denna kruka ifall plånboken plötsligt skulle kännas för tung.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar