lördag 6 februari 2010

Avrop

I tisdags gjorde vi vårt avrop på huset, vilket innebär att alla val är beslutade. Jag trodde aldrig vi skulle klara detta utan att bli fullkomligt galna. Så många detaljer man kan vrida och vända på i evigheter. Ett stort Tack till alla arbetskamrater & vänner som hört oss mala vecka efter vecka om det ena efter det andra. Nu är i alla fall allt (utom kakel och tapeter) beslutat och det känns så himla skönt. Här kommer ett axplock över det som snurrat i våra huvuden den senaste tiden (vissa saker snurrar visst fortfarande runt men det är bara att acceptera att vi tagit ett beslut nu)

För att få det annars ganska traditionella utseendet på balans huset lite modernare har vi valt BorDörren Lejonet CYD801G. Färgen ska bli svart med en aluminiumlist runt glasrutan. Åh det kommer blir så tufft:)

Stört ångest har nog kaminen gett mig. Från början skulle vi inte ens ha en, men nu ångrar jag inte en sekund att den ska in i vardagsrummet. Det är över förväntan att ha en kamin för mörka vinterkvällar. Valet föll på Contura585 som är en kamin som har eldstaden lite högre än normalt över golvnivån. Det passar oss prima att få upp elden i betraktningshöjd. Däremot har vi tvekat länge vilken färg kaminen ska ha. Svart eller grå. Svart skulle plocka upp ytterdörrens färg i vardagsrummet samtidigt som svart är en väldigt iögonfallande färg som kanske tar för mycket fokus. Den grå färgen är lite knepig eftersom jag tycker att den går mot grönt ibland och kanske skär sig mot allt det rostfria vi kommer ha i köket. Möjligen även mot grå klinkers (som vi inte beslutat) i hallen. Jaja på plats tog vi beslutet att kaminen ska vara svart, med gjutjärnstopp och så ska vi se till att få en glasskiva formade som en halvmåne undertill.
Badrumsmöbeln till övervåningen kommer från Vedum och heter Prio. Vi kommer dock ha ett badrumsskåp övanför med inbyggda spots. Vi kommer nog på sikt behöva ytterligare ett skåp om jag känner mig själv rätt.

Alla blandare i huset utom i tvättstugan kommer vara från serien Garda från FM Mattsson På bilden ser ni kökskranen.

1 kommentar:

  1. Ni kommer inte ångra en sekund att ni valt till en kamin. Jag eldar varje dag i vår öppna spis, det är så mysigt och skönt att kunna värma sig.
    Kramar Madde

    SvaraRadera