måndag 15 februari 2010

Fakturor från kommunen

Måste få ut lite aggressioner angående kommunens fula sätt att tjäna pengar. När man köper en kommunal tomt kan man ju tycka att service från kommunen ska ingå i tomtpriset, men icke. För varje tjänst som man behöver utnyttja av kommunen kommer det gladeligen hem en fet faktura. En nybyggnadskarta (lite höjder uträknade på tomten i form av lite kryss här och var) som tydligen behövs ska de ha 6500 kr för!! Jag vet att detta bara är början. För att sedan bygga på tomten man köpt av kommunen ska man betala bygglov (för att de med andra ord ska titta och godkänna ens ritningar och gärna lägga sig i ens bygge ytterligare). För att få börja bygga ska sedan en bygganmälnings-avgift betalas.

Är det bara jag som reagerar? Kommunen borde väl vara mån om att folk ska bygga. Jaja... det är bara att betala, men jag undrar vad ens skattepengar går till för det verkar ju inte vara till kommunens byggkontor i alla fall.

7 kommentarer:

  1. Det förvånar mig inte det minsta att kommunen håller på så här! Kul att se att du bloggar om husbygget...roligare att läsa än jag trodde :)

    SvaraRadera
  2. Eller huuur visst är det knäppt! Det kostar flera tusen sen när de sätter upp pinnar där huset och tomten går också! (så att ni vet!)

    SvaraRadera
  3. Alltså, man kan ju bli trött för mindre... Själva fick vi en föräskring på huset igår från Myresjö och vi kände inte igen en siffra... Jättekul att följa ert stora projekt i alla fall och ser fram emot fortsättningen! /Malin

    SvaraRadera
  4. Håller verkligen med dig! Vi har ojjat oss åtskilliga gånger över kommunens magstarka sätt. Nu senast fick vi en faktura (visserligen på "bara" 1500,-) för att de GODKÄNT att vi grävt ner jordvärme på VÅR EGEN TOMT. Ren galenskap om du frågar mig. Kram Hanna

    SvaraRadera
  5. Heja Sara, på dem! :)

    kram Charlotta

    SvaraRadera
  6. ....vi sparar varenda krona just nu känns det som, eller iaf försöker jag leva snålt...fördelen med att vara fler som bygger i samma område borde iaf vara att vi kanske kan gå samman om man ska köpa tex sten eller gräsmatta eller så! :-)

    SvaraRadera
  7. Det är bara början Sara, vi får fortfarande fakturor från lite här och var. När vi höll på som mest med alla hantverkare vågade jag knappt inte gå och hämta posten :)

    SvaraRadera