onsdag 10 februari 2010

Husplacering

De senaste dagarna har jag nästan förlorat förståndet. Det blev ett beslut för mycket för mig. Vi var tvungna att bestämma exakt var på tomten huset och garaget ska stå. Det verkade först inte så svårt. Sedan börjar jag märka att jag aldrig funderat på hur jag föredrar att en garageuppfart ska se ut. Lång eller kort. Vi har flyttat allt fram och till baka flera gånger. Det är ju en fördel att Anders caddat upp allt i Google SketchUp men när allt flyttas runt kors och tvärs blir det tillslut inte rätt ens där. Jag blev mest frustrerad av att inte ha en tydlig åsikt, vilket jag har om allt annat. :)

Det vi slutligen bestämde oss för var en halvlång uppfart (ca. 1,5 bil eller 2 små Peugeot lång) och två bilar bred. Garaget kommer också fungera som insynskydd mot grannarna, vilket jag tror behövs eftersom det tar typ 10 år innan tomten är uppvuxen. Sedan har vi huset som kommer att ligga 6 m från vägen enligt kommunens alla regler. Vårt entrétak kommer dock ligga på mark som inte får bebyggas men efter diskussioner med kommunen visade det sig att det betyder "att man får bygga tak och en gjuten platta på området bara inte ihop med väggar". Solklart eller vad säger ni?! Nu hoppas vi att de håller fast vid detta när vi nu skickar in vårt bygglov och börjar vår väntan på husleverans.


4 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Jag tycker att ni har gjort ett bra val vad det gäller placeringen.
    Man får tänka på snöskottning och plattläggningen på garageuppfarten.
    Lasse!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Snyggt ritat! Får se om min karl kan lyckas med något liknande!;-) Vi har ju både prickad och kryssad mark på vår sida så vi måste ställa vårt hus tio meter in på tomten, så ni är välkomna att skotta hos oss nästa vinter!;-)

    SvaraRadera
  3. ....och vad gäller plattorna tänkte vi att släktingarna får köpa in sig på ett femtital plattor var! *hihi* Fasiken det är sååå mkt att tänka på att jag måste ta "ledigt" några dagar tror jag annars blir min hjärna överkokt.

    SvaraRadera
  4. Halloj! Kul att se! Får man lite mer koll på vad som händer hela tiden =) Ha en bra helg (utan förmycket huvudbry!!) så ses vi nästa vecka! Kram Josse

    SvaraRadera