fredag 19 februari 2010

Köket


Eftersom vi (kanske inte jag, men jag vill ju gärna tro det) lagar mycket mat valde vi nästan hus efter storleken på köket. :) Det vi saknar idag är bänkytor så det var det starkaste kravet och det uppfylls med bravur. Det vi inte tänkte på var att bänkskivor är hiskeligt dyrt.

Eksjöhus har HTH som standardleverantör av kök så det fick det bli. Köket är ganska klassiskt fast med lite modernare stil. Luckan vi valt heter kvadrat vit och handtaget stål concept. Det blir lite blandat med lådor och skåp. Bänkskivan vi valde är lite tjockare än standard och det blev eklaminat med någon speciell kantfog som gör att den inte ser helt orealistisk ut. När vi började titta på kök var jag helt inne på att vi skulle ha en riktig ekskiva, men att olja den typ 5 ggr per år lät inte ens bra på pappret. Sten är ju fantastiskt att se på, men tydligen inte så värmetåligt som jag trott. Sedan är ju jag fumlig i köket och glas och diverse brukar ha en förmåga att glida ur handen, då är inte sten att föredra. Så vi känner oss nöjda med valet. Det jag dock ser fram emot mest är dämpande luckstängning, inga mer slamrande luckor.

Senast igår när vi krockade i vårt nuvarande kök kom tumstocken fram för att mäta hur mycket mer arbetsyta och utrymme vi kommer få framöver. Åh det ser jag fram emot!!

Vitvarorna kommer blir rostfria, dock inte riktigt som på bilden. Kakel är inte heller något vi bestämt, men mosaik är något jag tycker är väldigt fint.


4 kommentarer:

  1. Hej!

    Ser ju superfint ut! Vi kör också laminatskiva. Känns mest hållbart när man har småbarn och så. Vi har valt en grå. Jag hade gärna valt en med "virr-varr-mönstret" men där fick jag backa... men grå fick jag iaf! Tyvärr får vi kanske inte så jättemkt bänkyta som man kanske skulle önska men men det går ju att bygga om nån gång;-) Mosaik är jättefint även liggande kakel tycker jag är snyggt! Nästa provlem för oss är att hitta en fläktkåpa som går in i 60 cm-"hål"....vill inte tvingas ta bort skåp.... man behöver dem ju! Hörs!/Sara (Snygga animationer är det ni som gjort dem?)

    SvaraRadera
  2. Fråga: Valde ni överlimmad eller underlimmad diskho? Vi kunde tyvärr inte få underlimmad :-( Men det sägs att det ska vara det bästa.... men som tur är ska vi ju inte sätta in den själv så då kan man ju hoppas att de gör det bra iaf! Om det blir fult efter typ några mån så måste man ju kunna reklamera...

    SvaraRadera
  3. Hej Sara!
    Vi har ritat upp hela huset i 3D, mest för att kunna ha nått att diskutera kring och prova att möblera etc. Så det passar ju bra att visa här ibland.:)

    Det blir underlimmad diskho för oss, vi pratade aldrig om något annat, det var standard och lät bra.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Lite roligt, vi verkar ha väldigt lik stil. Erat kök ser i det närmaste ut som en kopia av det vi ritat upp både som planritning och med de vita luckorna och rostfria vitvarorna! Mycket fint! ;) Vi kör nog oxå med laminat.. Har massivt nu och det känns inte som om man alls får det lika rent som laminat, plus att det är jobbigt att underhålla.
    /Cecilia (som ska bygga på Ad-tomten)

    SvaraRadera