fredag 5 februari 2010

Välkomna!

Nu äntligen har jag fått ro att få igång min första blogg. Aldrig att jag kunde gissa att det skulle handla om mitt egna husbygge. Efter drygt 1 års springande på visningar och ständigt velande om konstiga planlösningar, föråldrad eldragning, källarfukt osv. reserverade jag och min sambo (lite impulsivt) en kommunal tomt för att utreda vad det innebar att bygga nytt. Efter 1,5 månad insåg vi att det var omöjligt att backa. Prisskillnaden mellan nytt och gammalt var för liten (i dessa tider) och vi fick både en planlösning som vi gillade från början och varje komponent i huset är sprillans NY.

I veckor lusläste vi alla huskataloger vi kunde komma över, brevbäraren var nog inte alltför nöjd med att släpa upp alla kataloger 4 våningar, vissa råkade vi t.o.m. få i 3 exemplar (?!). Valet föll tillslut på huset BALANS. Ett 2-plans hus från EKSJÖHUS på 155 kvm.

Kraven vi utgick från var:

* ett stort kök med mycket arbetsyta
* öppen planlösning mellan kök och vardagsrum
* en naturlig plats för endast ett större matbord
* att det skulle finnas en toalett i nära anslutning till entrén
* minst 3 sovrum och möjlighet att bygga om till 4
* att master bedroom skulle ligga på ovanvåningen (därmed var enplanshus uteslutet)
* att det skulle finnas ett större allrum ovanvåningen

När vi insåg att balans uppfyllde hela listan var det bara att skriva på:) Mycket nervositet var det att sätta pennan på pappret och veta att nu äntligen ska det bli verklighet av drömmen att äga ett eget hus. Välkommen att följa oss på resan!

Bilder från www.eksjohus.se

2 kommentarer:

  1. Josefin Pettersson16 februari 2010 kl. 18:56

    Verkar ju som om detta kommer att bli ett drömhus....Ser verkligen fram emot att följa utvecklingen och sen självklart bli inbjuden till det ;)
    Kramar från Josefin

    SvaraRadera
  2. Hejsan,

    Jag planerar också att bygga ett Balans hus och hittade just din blogg. Toppen att få resan dokumenterad på detta vis! :) Tänkte börja från början och återkommer säkert med frågor!

    Anna

    SvaraRadera